Szlakiem Natury

🌿 Innowacja pedagogiczna „Szlakiem natury” – grupa niebieska

Rok szkolny 2024/2025

W roku szkolnym 2024/2025 grupa niebieska realizowała innowację pedagogiczną pt. „Szlakiem natury”, której głównym celem było kształtowanie u dzieci postawy uważnego obserwatora przyrody, rozwijanie zmysłów, a także budowanie świadomości zmian zachodzących w środowisku naturalnym w rytmie czterech pór roku. Nasze działania koncentrowały się wokół regularnych wizyt w Parku Bródnowskim.

🍁 Jesień

📅 6 listopada 2024
Podczas jesiennego spaceru dzieci poszukiwały oznak jesieni. W związku ze zbliżającym się Świętem Drzewa, rozpoznawały i porównywały drzewa iglaste i liściaste, a następnie – wykorzystując zebrane dary natury – tworzyły sylwetki drzew. Była to doskonała okazja do rozmów o różnorodności przyrody i zmianach zachodzących jesienią.

❄️ Zima

📅 27 stycznia 2025
Podczas zimowej wyprawy dzieci szukały śladów zimy, jednak pogoda nas zaskoczyła – zabrakło śniegu. Mimo to czas ten wykorzystaliśmy na kształtowanie umiejętności matematycznych: mierzyliśmy grubość drzew, porównywaliśmy ich wielkość i prowadziliśmy obserwacje przyrodnicze.

📅 7 marca 2025
Podczas kolejnej zimowej wizyty dzieci poznawały park za pomocą zmysłów:

  • Słuch – tworzyły muzykę z patyków i kamieni,

  • Wzrok – obserwowały budzącą się do życia przyrodę,

  • Węch – wąchały kwiaty i krzewy,

  • Dotyk – dotykały i porównywały dary natury, zwracając uwagę na ich kształt i fakturę.
    Dzieci wyciągały wnioski z własnych doświadczeń i rozwijały świadomość zmysłową.

🌸 Wiosna

📅 16 kwietnia 2025
Wiosennym tropem dzieci udały się do parku z check-listami, szukając oznak tej pory roku. Z pomocą lup obserwowały małych mieszkańców parku – udało się odnaleźć m.in. mrówki, pająki i biedronki, które następnie zostały odwzorowane w formie prac plastycznych. Zajęcia pozwoliły dzieciom na bliski kontakt z naturą i rozwijanie postawy badawczej.

🌞 Lato

📅 23 czerwca 2025
Podczas letniego spaceru dzieci kontynuowały obserwację zmian zachodzących w przyrodzie, porównując otoczenie z tym, co zapamiętały z poprzednich pór roku. Wspólnie stworzyły mapę parku, na której zaznaczyły najciekawsze miejsca oraz miejsca ważne dla nich samych.

W czasie wolnym dzieci odwiedzały pobliskie place zabaw, ciesząc się swobodną zabawą i integracją w grupie.

🌱 Zakończenie innowacji

Zwieńczeniem całorocznej pracy było powstanie ścieżki sensorycznej w ogrodzie przedszkolnym, która będzie dostępna dla wszystkich dzieci. Pozwoli ona kontynuować przygodę z naturą w bezpośrednim otoczeniu przedszkola – zarówno w czasie zabaw swobodnych, jak i podczas zajęć kierowanych.

Innowacja „Szlakiem natury” była dla dzieci niezwykłą przygodą, która pozwoliła im lepiej poznać otaczający świat, pobudzić zmysły i rozwinąć wrażliwość na piękno przyrody.